Onderwijs
Kanjeraanpak
‘Voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect’
Of het nou om verlegen, bange of stoere kinderen gaat: in elk kind schuilt een kanjer! Dat is het uitgangspunt van de Kanjertraining die wij in de groepen 1 tot en met 8 geven. Alle leerkrachten zijn ‘Kanjer’ opgeleid en brengen deze theorie tijdens de lessen op een juiste wijze in praktijk.
De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden. Wij werken bijvoorbeeld met petten die het gedrag symboliseren. Hierdoor kunnen kinderen makkelijker gedrag bij elkaar benoemen. In onze samenwerking met ouders maken we gebruik van het Omgangsprotocol, klik hier.
‘We zijn een erkende Kanjerschool en zijn daar trots op!’
Belangrijke Kanjerregels zijn
1. We vertrouwen elkaar
2. We helpen elkaar
3. Niemand speelt de baas
4. Niemand lacht uit
5. Niemand doet zielig
Ons onderwijs is afgestemd en passend
Verschillen in ontwikkeling, werktempo en in wat kinderen aankunnen qua leerstof en interesse: op CBS De Ark houden we rekening met verschillen tussen kinderen. Ons onderwijs sluit aan bij de behoefte van ieder kind en richt zich op de ontwikkeling van talenten.
We werken in principe klassikaal. Binnen deze setting bieden we veel mogelijkheden voor leerlingen die meer aankunnen of extra aandacht nodig hebben. Vanaf groep 3 maken de kinderen kennis met het Chromebook en leren de vaardigheden aan, zodat ze vanaf groep 5 vaardig genoeg zijn om ook delen van de leerstof digitaal te kunnen verwerken. Doordat kinderen gebruik maken van een digitaal device, kunnen wij ons onderwijsaanbod nog beter afstemmen op het niveau van het kind en op wat hij of zij nodig heeft.
Klaar voor de toekomst
Door technologie en digitalisering verandert de maatschappij in een kennis- en netwerksamenleving. Een gevolg hiervan is dat meer mensenwerk wordt gedaan door machines en we steeds meer computers en ICT gebruiken. Werk verandert, functies veranderen en daarmee veranderen de competenties die kinderen nodig hebben ook.
Daarom stimuleren wij bij leerlingen vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de toekomst: creatief denken, problemen oplossen, computational thinking, informatievaardigheden, ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, communiceren, samenwerken, sociale & culturele vaardigheden, zelfregulering en kritisch denken. Met deze vaardigheden zijn de kinderen beter voorbereid op de maatschappij van nu en van de toekomst.
‘Wij bereiden kinderen voor op de toekomst door ze bewust vaardigheden te leren die noodzakelijk zijn om zich op een goede manier te kunnen redden!’