Leerlingen
Wij bieden kinderen wat ze nodig hebben om zicht optimaal te kunnen ontwikkelen. We geven kinderen een goede basis, zoals rekenen en taal, maar bieden ook voldoende ruimte voor de ontwikkeling van andere kwaliteiten. Al vanaf groep 1 zetten we hierop in, om kinderen te laten doen waar ze goed in zijn en om daar steeds beter in te worden.
In onze projecten komen verschillende vaardigheden en kwaliteiten samen. Een mooi voorbeeld is onze schoolmusical. Hier kunnen kinderen zowel op het podium staan als achter de schermen verschillende rollen vervullen. Op die manier komen de talenten en vaardigheden van ieder kind goed tot uiting.
Projecten
Ook werken we graag met projecten. Een mooi voorbeeld is ons 4 en 5 mei-project: kinderen zijn met de trein naar het museum geweest, hebben met de stille tocht meegelopen en we hebben de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding uitgebreid besproken in de groepen. De verslaglegging van dit project werd gedaan door een redactie van 10 kinderen.
Drie belangrijke basisbehoeften
In ons onderwijs richten wij ons op drie belangrijke basisbehoeften van kinderen die de wereldbekende orthopedagoog prof. Dr. Luc Stevens heeft vastgesteld:
Relatie
Wij hebben aandacht voor de positieve contacten van kinderen met leerkracht en medeleerlingen. Dit verhoogt het gevoel van veiligheid en welbevinden waardoor het kind kan leren en groeien.
Competentie
Kinderen kunnen bij ons op school zichzelf zijn. Dat geeft zelfvertrouwen.
Autonomie
Kinderen leren zelf keuzes maken. Zij plannen zelf hun werk in en kiezen hun taken. Dit vergroot de zelfstandigheid.